Hamadan

Provinsen Hamedan ligger i västra Iran och har en area motsvarande 19367,898 km2 enligt landsuppdelningen år 1391 SH (2012 e.Kr.) och täcker 1,19 % av landets yta. Denna provins gränsar till provinserna Zanjan och Qazvin i norr, provinsen Lorestan i söder, provinsen Markazi i öst och provinserna Kermanshah och Kurdistan i väst.

Provinsen Hamedans väder varierar p.g.a. existensen av höga berg, floder och flertalet fyllda vattenkällor och höga och låga landsområden. Därmed är det kallt i dalarna norr om Alvand berg och måttligt i centrum. Provinsens vintrar är kalla med mycket snöfall och regn och dess somrar är måttliga.

Denna provins består mest av bergstrakter, som räknas som en del av Zagros interna förberg, och Hamedan kommun ligger i centralens mitt längs en vidsträckt dal som omringas av Alvands höga berg från två sidor. Provinsen Hamedans berg hör till landets västra och centrala bergskedja och har en riktning från nordväst till sydöst såsom Markazis berg och täcks av snö under merparten av året. Av just denna anledning finns det många vattenkällor och floder.

Namnet Hamedan kommer från termen ”Hagmatanah” på fornpersiska som skrevs i Behistuninskriften utav akemeniden Dareios I. I antikens Grekland brukade man säga Ekbatan istället.  Den franske forskaren Jacques de Morgan skrev: ”Den enda viktiga staden i denna region är utan tvekan Hamedan och det forntida Ekbatan, medernas huvudstad, som Herodotos såg.” I vissa kilinskrifter har denna stads namn nämnts som Ekbatan.

Hagmatanah har bildats av de två orden ”hang” och ”matana” som betyder samlingsplats. Detta ord har nämnts som ”Akhmatha” i Toran och är en kombination av hakha på zendiska och thana på pali, som är en gren av språket sanskrit. På persiska betyder thana vänner eller plats och akhmatha har översatts till ”vänskapsstad”, eftersom Irans kungar brukade bjuda in sina vänner till denna stad under sommaren. På mynt från sasanidernas tid som präglats i Hamedan kan stadens namn i formen ”Ahm”, som är förkortningen av ”Ahmatana”, skådas. I de första islamiska texterna har stadens namn även nämnts i formen ”Hamidhan”. Som en av Irans äldsta städer har Hamedan en flera tusen år gammal historia.

Geografisk position

Provinsen Hamadan räknas tillhöra landets västra provinser. Denna provins anses tillhöra landets västra, höga, kalla och blåsiga bergsregioner. Staden Hamadan är centrum i provinsen, och städerna Asad Abad, Bahar, Tuyserkan, Razan, Kabudar Ahang, Malayer och Nahavand är några andra av provinsens viktiga städer.

 

Väder

Generellt sett varierar provinsens väder p.g.a. existensen av höga berg och flertalet floder, vattenrika vattenkällor och höga och låga landområden. Av denna anledning är vädret kallt i dalarna norr om Alvand berg och måttligt i dalarna i centrum. Provinsens vintrar är kalla och regniga med mycket snöfall och dess somrar måttliga.

 

Historia och kultur

Provinsen Hamadan anses vara en av Irans historiska regioner och de äldsta civilisationscentrumen. Resultaten av studierna och utgrävningarna vid Tepe Giyan visar att folket som bodde i provinsen för 6 000 år sedan hade en relativt avancerad kultur och civilisation. I assyriernas äldsta steninskription har Hamadan kallats för ”Akasaya”, som betyder Kassiternas land. Detta visar att staden Hamadans historia åtminstone sträcker sig bakåt till det tredje årtusendet f.Kr. Den grekiske historikern Herodotos har skrivit att mederna kunde skapa en politisk och militär organisation under ledarskapet av en person vid namn Deioces och etablera Irans första mäktiga regering i slutet av 700-talet f.Kr. Deioces valde staden Hamadan som huvudstad och magnifika fortifieringar byggdes på hans befallning. Enligt majoriteten av historiker och arkeologer är Hamadans historiska kulle Tepe Hegmataneh en del av det som finns kvar från dessa fortifieringar. Under akemenidernas tid uppmärksammades Hamadan speciellt i formen av en av dynastins tre huvudstäder. Under parternas tid, då Ktesifon var landets huvudstad, var Hamadan de partiska kungarnas huvudstad och boplats under sommaren. Under 1100-talet e.Kr. flyttade seldjukerna på sitt centrum från Bagdad till denna stad. Hamadan förstördes då timuriderna kontrollerade Iran. Under de safavidiska sultanernas tid återuppbyggdes staden Hamadan, och efter att denna dynasti fallit erövrades Hamadan av den osmanske guvernören Ahmad Pasha. Men Nader Shah Afshar lyckades driva ut de osmanska inkräktarna och enligt ett avtal återvände Hamadan igen till Irans ägor.

Qorban torn (Borj-e Qorban)

Denna historiska byggnad ligger i Hamadans zendiska område och nära Ibn Sina gymnasium. Tornet är en gravplats för ”Sheikh al-Islam Hasan ibn ’Attar Hafiz Abu al-’Ala’” (enligt gravplatsens tydliga inskription) och en grupp seldjukiska regenter. Hafiz Abu al-’Ala’ gick bort år 1127 e.Kr.

Ganjnamehs steninskriptioner (Sangnabashteh-haye Ganjnameh)

Ganjnamehs antika steninskriptioner ligger vid en väg som var en av Persiska kungsvägens ursprungliga sidovägar och som knöt ihop Hegmataneh, de akemenidiska kungarnas sommarhuvudstad, med landets sydvästra del på akemenidernas tid och som räknades tillhöra en av de högt trafikerade och säkra vägarna under antiken. På denna plats har man inskrivit två kungliga befallningar. Den första steninskriptionen hör till kungen Darius den store och den andra till kung Xerxes. Inskriptionerna har urgröpts med kilskrift på tre språk; antik persiska, elamitiska och babyloniska.

Samen torn (Borj-e Samen)

Detta torn av lersten och lera ligger i staden Samen och dateras till ca år 1301 e.Kr. Basens diameter är ca 15 meter lång och tornet består av fyra våningar.

Filosofen, läkaren och forskaren Avicennas mausoleum (Aramgah-e Bou-’Ali Sina)

Avicennas (Abu ’Ali Sinas) mausoleum ligger i staden Hamadan. Med hänsyn till arkitekturstilen på 900-talet e.Kr., den tid då filosofen levde, har kupolens design och arkitektur utformats likt det äldsta historika byggnadsverket från den islamiska tiden i Iran (Qabus kupol). Mausoleumet har tolv pelare som symboliserar de tolv vetenskapsinriktningarna på Avicennas tid. Den största skillnaden mellan Avicennas mausoleum och Qabus kupol är dimensionerna då detta mausoleum är hälften så stort som Qabus kupol.

Baba Tahers mausoleum (Aramgah-e Baba Taher)

Baba Taher var en av de stora gnostikerna och poeterna under slutet av 900-talet och början på 1000-talet e.Kr. Hans mausoleum ligger uppe på en kulle i nordvästra Hamadan. Den ursprungliga byggnaden är kvadratisk med en area på 10 m2 och har bildats av en serie prismor som har öppningar som släpper in ljus.

‘Ali Sadr grotta (Ghar-e ‘Ali Sadr)

Denna grotta ligger i ’Ali Sadr by i Kabudar Ahang kommun och är en av världens naturliga underverk. Grottan, som ligger 1900 m.ö.h., är ett sällsynt exempel på vattengrottor som man kan paddla kajak i. Det finns två andra grottor i det berg som ’Ali Sadr grotta ligger i vid namn Subashu och Sarab. Geologer daterar bergets stenar till den andra geologiska perioden, alltså jura (190-136 miljoner år sedan). Det man hittat inuti grottan indikerar att denna grotta varit en boplats för urtidsmänniskor. ’Ali Sadr grotta är en av Irans och världens vackraste naturliga sevärdheter och är ett unikt fenomen i sitt slag, speciellt p.g.a. existensen av sammanhängande vattenpassager och stora sjöar så att man kan paddla kajak i hela grottan. Vattnet i grottans sjöar är genomskinligt, luktfritt och smakar normalt och det finns inte någon form av djurliv i det. Vattnet i grottan kommer från underjordiska vattenkällor och det kontinuerliga fallet av vatten från väggar och tak som i överlag är regnvatten.

Souvenirer och hantverk

Provinsen Hamadan är en av de regioner vars handgjorda produkter är väldigt berömda på nationell nivå. Till och med vissa av dess hantverk, såsom keramik, är viktiga för exporten till utlandet. Keramik och krukmakeri är provinsens mest framstående hantverk vars största centrum är Lalejin, som ligger 3 mil från Hamadan. Produkter i skinn, mattor, kelim, jajim, träsniderier, giveh, sötsakerna angosht pich och basluq, druvsaft, plommon, valnötter, gröna russin och honung är några av provinsens andra souvenirer och hantverk.

 

Lokal musik

Provinsen Hamadan har gett plats åt olika folkgrupper såsom lurer, kurder och turkar. Av just denna anledning karaktäriseras en stor del av provinsens mugammusik av sång och slag. I provinsen Hamadan spelas vanligtvis turkisk musik med instrumentet chagur (chugur) och ibland med instrumentet badi balaban. Det är även mer eller mindre vanligt med att spela turkiska melodier med tre- eller fyrsträngad kamancheh och persisk tar. Ibland används även dohol, sorna och tutak (sho’dadak) på bröllop. Inom detta område och speciellt i provinsens nordvästra del är det också vanligt med att spela tar och tanbur.

 

Lokal mat

Bland provinsens lokala maträtter kan man nämna bl.a. kufteh hamadani, ash-e borush, taleh konji, tamashi, sar kuleh, olika sorters soppor (rissoppa, ash-e tarkhine, ash-e amash, dughsoppa, ash-e khiyar chanbar, ash-e ghureh, ash-e kachi), olika sorters köttsoppor (abgusht-e ghureh, abgusht-e beh, abgusht-e qurmeh, abgusht-e kalam qamari, abgusht-e kalam), reshteh torshi, reshteh polu, kabab rizi, shami, ostomelett, vinbladsdolmar, halim hamadani och olika sorters syltar och ättikslag.

Comments are closed.